2013. június 1., szombat

Adózni jó

Adózni persze nem jó, de ha már kell, megpróbáljuk úgy csinálni ne legyen gond. Közeledett az adóbevallás ideje, és utánanéztem, hogyan is kellene ezt úgy megcsinálni, hogy később ne legyen belőle tv ügyvédje epizód vagy homár poszt. Egyébként is nyomasztott a dolog, már korábban is kutakodtam eredménytelenül. A söralátét alapú, vagy legalább átlátható adóbevallástól még mindig messze vagyunk. Az nem normális dolog, hogy az ember egy olyan alapvető információt, mint, hogy miként, hogyan és mennyit adózzon ha mondjuk 4 hónapot otthon, 7 hónapot Londonban dolgozott képtelen legyen megtalálni 1 órán belül. Pedig már rutinos önadózó voltam, minden évben megcsináltam a bevallást Ügyfélkapun keresztül. Az aktuális elektronikus nyomtatvány megtalálása ennek ellenére mindig körülbelül fél-1 óra. Egyszerűen a NAV honlapja úgy van megszerkesztve, hogy a lehető legtovább tartson egy információ megtalálása. Nem logikus, megtévesztő menüpontok  elnevezések tengeréből kell kihalászni a lényeget. Bevallási időszak van, emberek tízezrei keresik fel az oldalt, és nincs egy hivatkozás a főoldalon, hogy: "bevallani akarsz? ide kattints". Nem csoda, hogy a magyar embert általában eszesnek tartják külföldön, mikor ilyen útvesztőkön szocializálódik.
Szóval találtam persze valamit, hogy hogyan kellene, de főleg nem egyértelmű, illletve ellentmondó dolgokat. A kintieket megkérdeztem, nekik ez már 5-7 éve tárgytalan volt, nem emlékeztek, vagy ha emlékeztek is, akkor még más volt az adótörvény, ami szintén nem a stabilitás kőoszlopa. Amit találtam cikkeket, a legtöbb az 1977-es törvényre hivatkozik, amely a Magyar Népköztársaság és az UK közötti, kettős adózást elkerülő egyezmény. Ami egyébként már nincs, mert azóta van 2011-es (2011. évi CXLIV. törvény). Nézegettem az HMRC (itteni adóhivatal) honlapját is, de sokkal okosabb nem lettem. Végül aztán telefonos segítséget kértem, még jó hogy vannak adószakértők családban, és sikerült összerakni a dolgot. Később aztán ezt más forrásból is sikerült megerősíteni.

Aki az év több mint felé az UK-ban töltötte, annak a kinti jövedelmét az adóbevallás 44. sorában kell szerepeltetni a „Belföldről, illetve külföldről származó, a kettős adóztatást kizáró egyezmény szerint belföldön az adózás alól mentesített jövedelem, az éves összes jövedelembe beszámító összeg" címén. Persze át kell váltani forintra, úgy, hogy minden havi jövedelmet az előtte 15-én aktuális MNB devizaárfolyamon kell átszámítani. A dolog annyiban változik, ha az év nagy részét otthon dolgoztad, hogy más sorba kell írni és növeli az adóalapot is. Ez jelenleg sokat nem jelent, de régen ez simán nagyobb adókulcsba lökte az embert és lehetett szépen befizetni.

Amikor végre végeztem, látom, hogy jár vissza pénz. Na nem sok, de arra elég hogy tovább növelje a konfúziót, meg az izgalmakat, hogy vajon mit rontottam el. Kiderült, hogy, persze, megint volt évközben törvényváltozás, ezért így utólag nézve a munkahely többet vont a kelleténél, ez jár vissza. 

Remélem sikerült jól kitölteni, mert se kedvem, se időm nincs arra, hogy ellenőrzésre szaladgáljak, igazából ez volt a félelem oka. Szerencsére jövőre már nem kell bevallani, lévén nem lesz jövedelem.

Ha már itt tartunk, az angol rendszer úgy működik, hogy itt is szépen vonják az előleget év közben, és év végére (ja, itt áprilistól áprilisig tart az adóév) jó esetben kijön megfelelőre. Az ember kap egy igazolást év végén, hogy ennyit keresett, ennyi adót vontak és kész. Elteszi a fiókba és örül. Ha valami nagyon nem stimmel szól, akkor visszakap. Ha munkahelyet vált szintén kap egy papírt, azt átadja a következő munkaadónak és örül. Ennél egyszerűbbet én nem tudnék kitalálni. És teljesen logikus, ha már év közben levontak mindent, akkor mit valljak be? Persze aki bonyolultan csinálja, meg vállalkozik az itt is kitölthet mindenféle extrém hosszú nyomtatványokat, de az alapesetben nincs söralátét se. 

Áprilisban (új adóév) észrevettem, hogy nagyon sok adót vontak le. Kicsit utánanéztem, arra jutottam, hogy átvizsgálás alatt van a jövedelmem míg újra besorolják. Legközelebb jó lesz. De aztán májusban sem változott semmi. Szóltam a bérszámfejtőknek, és ekkor döbbentem rá, hogy ők az adózással gyakorlatilag nem foglalkoznak. Az állam megmondja a munkáltatóknak, hogy mi a kulcs, mennyit kell vonni. Hát jó, akkor hívom az adóhivatalt. Van jó kis automata rendszerük, fél óra volt kezelőhöz jutni. Elmondtam mi a helyzet. Azonnal kijavították a hibát és szépen érthetően elmagyarázták, hogy most mi fog történni. Pár nap múlva megjött a levél is, amelyben megírták az új adókulcsomat, illetve hogy a munkáltatót már értesítették. Azt ugyan nem értem mit böktek el eredetileg, de az ügyintézés legalább flottul ment.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése